Selasa, 24 Januari 2012

Pesta Limau Mandarin

Happy Chinese New Year: Angpau and oranges
Ramai diantara kita masih lagi dalam mood bercuti sempena sambutan tahun baru China. Kepada rakan-rakan Tionghua, suka saya mengucapkan 中國新年快樂.

Masih terkenang-kenang dua perkara yang paling menarik bila berkunjung kerumah rakan-rakan Tionghua di zaman persekolahan dulu, apa lagi kalau bukan angpau dan limau mandarin!

Bagaikan satu kewajipan, tetamu pasti disambut mesra. Golongan kanak-kanak dan remaja ceria dengan pemberian 'hadiah' angpau. Manakala limau mandarin dihidang sebagai  juadah selamat datang. 

Apakah rahsia kebaikan limau mandarin ini sehingga dianggap begitu istimewa? 

Dikalangan masyarakat Tionghua, limau mandarin mempunyai makna tersendiri. Kulit berwarna kuning keemasan dianggap sebagai simbol kemewahan, manakala rasa manis isinya sebagai tuah.

Namun sebenarnya limau mandarin memiliki rahsia dan kebaikan semulajadi dari segi penjagaan kesihatan. Sebiji limau mandarin mengandungi sekitar dua gram serat, yang mana 85% kandungannya adalah air. Hanya mengandungi 64 kalori, ia cukup baik untuk dijadikan sebagai pembuka selera. Semestinya  hidangan terbaik untuk mereka yang mahu mengurangkan saiz pinggang.  

Kini tiada lagi perut BOROI yang hodoh...


Terdapat beberapa varian limau mandarin seperti clementine, tangerine, minneola, dancy dan satsuma. Setiap satu memiliki rasa yang sedikit berbeza dari masam, manis dan masam-manis dengan sedikit pahit. 

Jika anda diberi pilihan minuman, ambillah jus orange segar kerana kandungan kalori dan gula yang jauh lebih rendah berbanding minuman ringan atau soft drink dalam botol atau tin.




Tiada ulasan: