Isnin, 16 Januari 2012

Juice Orange Carbendazim?

Kementerian Kesihatan Malaysia mengambil langkah memantau semua pati juice orange yang diimport dari Brazil. Langkah berjaga-jaga ini diambil selepas agensi berita Associated Press (AP) mendedahkan penemuan racun kulat carbendazim oleh Coca-Cola Co, Atlanta.

Menurut jurucakap Coca-Cola, Dan Schafer, unsur carbendazim dikesan di dalam juice orange yang diimport dari Brazil. Negara berkenaan merupakan sumber kedua bekalan juice orange Amerika Syarikat selepas Florida. Brazil merupakan negara pengeluar juice orange terbesar dunia dengan sekurang-kurangnya 15% dari hasil keluaran juice orange Brazil dieksport ke Amerika.

Dua syarikat gergasi, Coca-Cola dan  PepsiCo Inc. yang mana masing-masing terkenal dengan juice jenama Simply Orange and Minute Maid  serta jenama Tropicana's, turut mengimport bekalan juice orange dari negara Brazil. 

Terdahulu Coca-Cola telah mengesan kehadiran carbendazim sebanyak 35 ppb (part per billion). Kesatuan Eropah membenarkan kandungan racun kulat berkenaan sehingga 200 ppb, sedangkan penggunaan carbendazim tidak dibolehkan di Amerika.

Carbendazim adalah racun kulat jenis sistemik. Peladang Brazil menyembur carbendazim untuk mencegah serangan fungus  pada buah orange. Carbendazim ini didapati berkesan untuk melawan penyakit 'blight' dan lecur buah.







Tiada ulasan: