Jumaat, 20 Januari 2012

Daun Tomato Rawat Jerawat


Penyelidik UIAM menunjukkan ekstrak daun tomato


Siapa tak kenal buah tomato yang sedap tu... Ramai yang menggemari rasanya; samada dimakan begitu sahaja atau ditambah kedalam masakan. "Emm... masak gulai pun sodap".

Tomato memang diketahui kaya dengan khasiat. Vitamin A, C, serat, zat besi, fruktosa, glukosa, asid folik, potasium, kalsium dan mineral garam. Tomato juga di ketahui kaya antioksida semula jadi yang baik untuk kesihatan badan.

Tapi siapa sangka daun tomato yang dianggap tidak berguna selepas tuai punya khasiat tersendiri? Amalan petani yang memusnah atau membakar sahaja daun tomato telah memberi ilham kepada seorang penyelidik Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Kajian selama dua tahun oleh sekumpulan lima penyelidik dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia mendapati daun tomato mempunyai nilai perubatan bagi masalah dermatologi.

Ujian makmal mendapati ekstrak daun tomato mempunyai ciri antikanser, meredakan bengkak dan mengurangkan radang kulit. Penghasilan krim daun tomato dijangka dapat membantu ramai pengguna dalam mencegah masalah kulit berjerawat. Selain sebagai alternatif rawatan kulit berjerawat, ia dikatakan lebih baik dan selamat kerana berasaskan bahan semulajadi dan tiada campuran kimia.



Tiada ulasan: