Selasa, 15 November 2011

Tips otak cerdas

Sedar atau tidak, rupa-rupanya berat otak cuma dua  peratus dari keseluruhan berat tubuh kita, namun ia memerlukan 20 peratus jumlah kalori untuk berfungsi dengan sempurna. Bekalan glukos berterusan penting untuk memastikan organ ini berfungsi dengan efisien.

Kajian mendapati, otak adalah organ pertama menyerap nutrisi dari makanan yang diambil. Oleh itu, diet yang sempurna  dan seimbang sangat penting untuk perkembangan kanak-kanak.

Asid lemak Omega 3, DHA dan EPA sangat penting untuk pertumbuhan otak. Boleh diperolehi dari ikan tuna dan kembung, namun ikan salmon adalah sumber terbaik. Mereka yang makan salmon dua kali seminggu dipercayai mempunyai otak yang tajam.

Kuning telur kaya dengan chloline, sejenis asid amino; sangat penting untuk pertumbuhan otak. Manakala mentega kacang pula kaya dengan vitamin E dan  antioksida yang melindungi membran saraf. Manakala thiamine penting dalam membantu otak dan sistem saraf menukar glukos kepada tenaga.

Pengambilan bijirin penuh termasuk oat sangat digalakkan kerana ia kaya dengan serat yang dapat mengawal pelepasan glukos. Oat kaya dengan vitamin B, E, potassium dan zink yang dapat membantu otak berfungsi pada tahap optimum.

Buah-buahan beri seperti strawberi, blue berry dan cerry memang diketahui mengandungi antioksidan yang kuat dan kaya dengan vitamin C. Pilihlah buah yang elok dan segar, lebih terang warnanya, lebih tinggi kandungan nutrisinya.

Jangan lupa ambil lebih banyak sayur-sayuran dari pelbagai jenis dan warna. Selain kandungan serat, ia kaya dengan antioksidan, zat, vitamin dan mineral yang bagus untuk membina imuniti.

Makanan bersaskan tenusu seperti susu dan dadih kaya dengan protin, vitamin B dan enzim penting untuk pertumbuhan tisu-tisu otak dan neurotransmitter. Sebahagian kanak-kanak tidak menggemari rasa susu, jadi gunakanlah kreativiti anda menghias hidangan dengan kekacang, buah-buahan dan beri sebagai tarikan.

Kebijaksanaan anda menyediakan menu dapat memastikan anak-anak menerima bekalan nutrisi yang lengkap dan seimbang untuk perkembangan fizikal dan minda secara optimum.



Tiada ulasan: