Khamis, 14 Mei 2009

Ambulance atau Mini Hospital?

Siapa yang tidak pernah mendengar nama Dubai?
Bandaraya Dubai bukan sahaja gah, malah ia lebih dikenali berbanding nama negaranya sendiri; Emiriah Arab Bersatu! Apakah yang menjadikan nama ini mashur ke serata dunia, agaknya...


Saya pernah transit di lapangan terbang antarabangsa Dubai untuk ke Manchester. Saya fikir ia dua atau tiga atau lebih kali ganda besar saisnya berbanding KLIA. Dubai sememangnya dibangunkan untuk mengatasi kemegahan mana-mana bandaraya di dunia. Samada dari aspek kemajuan, kemewahan maupun kecanggihan teknologi.

Dubai sememangnya melambangkan kemewahan kotaraya dunia arab. Perkhidmatan kesihatan di Dubai turut menerima tempias kemewahan. Baru-baru ini Dubai telah melancarkan perkhidmatan ambulan terbesar dunia.

Tiga buah ambulan Mercedes-Benz Citaro dengan kelengkapan ruang rawatan intensif, termasuk mesin x-ray dengan 4 orang kakitangan pakar kesihatan. Ia boleh digerakkan ke kawasan bencana dengan segera dan memberikan rawatan kecemasan serta merta kepada sehingga 20 orang pesakit. Unit ambulan ini sebenarnya lebih kepada fungsi sebuah klinik mini bergerak dengan kemudahan bilik bedah.

Ambulance ini juga boleh menerima kelengkapan pembedahan caesarian. Malah ia jiga boleh dilengkapkan dengan unit inkubator jika diperlukan. Ini membolehkannya disesuaikan dengan keperluan semasa dalam menghadapi situasi krisis mengikut keadaan.

Kos untuk menyediakan kelengkapan sedemikian bukanlah suatu jumlah yang kecil, tetapi ianya berbaloi dan seimbang dengan kepesatan kemajuan kota Dubai. Ia sememangnya suatu persiapan yang meyakinkan dalam menghadapi segala kemungkinan bencana dunia moden.






Tiada ulasan: