Khamis, 31 Julai 2008

Herba Kawal Paras Gula Darah

Anda mungkin tidak mengalami diabetis, tetapi mungkin menghadapi masalah ketidakseimbangan gula dalam darah. Keadaan ini di kenali sebagai hipoglisemia ( paras gula menurun terlalu rendah) dan hiperglisemia (paras gula melebihi tahap normal). Ini terjadi bila tubuh gagal mengawal glukos dengan berkesan.


Hiperglisemia ( kencing manis ) terjadi bila insulin yang dikeluarkan tidak mencukupi atau tidak berkesan menyebabkan peningkatan glukos dalam darah. Diantara gejala yang biasa di alami: kerap kencing terutama tengah malam, lebih kerap rasa dahaga dari biasa, rasa letih dan lemah dan kerap rasa lapar.

Ada 4 herba yang sememangnya dikenalpasti dapat membantu mengawal keadaan ketidakseimbangan paras gula darah: Gymnema, fenugreek, holy basil dan peria.

Gymnema terkenal dalam masyarakat India sebagai 'pemusnah gula'. Bahan aktif yang terdapat di dalam daunnya menggalakkan penghasilan insulin oleh pankreas dan seterusnya mengawal paras gula.

Fenugreek ( halba ) adalah herba yang sering digunakan di dalam masakan. Bahan aktif trigonelina, kumarin, serat dan asid amino sememangnya diakui boleh memperlahankan penyerapan gula oleh tubuh, lantas membantu mengawal paras gula.

Ekstrak peria didapati bertindak ke atas sel pankreas, meningkatkan keberkesanan insulin dan memperbaiki masalah kerintangan insulin.

Holy basil berkesan dalam memperbaiki penggunaan glukos dan meningkatkan penghasilan insulin di kalangan penghidap diabetis peringkat awal dan sederhana.







Kuasa88 Banner

Tiada ulasan: